Objawy uszkodzonych łączników stabilizatora

Do grona ważnych czynności serwisowo-naprawczych zaliczana jest wymiana łączników stabilizatora. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat samych łączników, jak również objawów ich uszkodzenia, a także kosztów związanych z wymianą.

W przypadku kierowców posiadających nowe samochody lub pojazdy o dość młodych rocznikach, nie muszą nadmiernie martwić się wyeksploatowaniem ich różnych elementów, w tym zawieszenia. Oczywiście wraz z upływem kilometrów oraz pod wpływem stylu jazdy dochodzi do różnych uszkodzeń i zużycia wielu elementów. Dość powszechna jest wymiana stabilizatorów, a konkretniej ich łączników.

Łącznik stabilizatora – co to takiego?

Stabilizator jest metalowym drążkiem, który łączy oba wahacze oraz inne części zawieszenia pojazdu. Czasami połączenie jest bezpośrednie, jednak najczęściej stosowane są dodatkowe elementy łączące czyli łączniki stabilizatora. Są to mniejsze drążki z przegubami kulowymi i gumowymi komponentami. W każdym stabilizatorze wykorzystuje się dwa łączniki, po jednym na każdy wahacz albo inną łączoną część. Najczęściej są to elementy przedniego zawieszenia, ale czasami stosuje się je również z tyłu.

Rola łączników stabilizatora w samochodzie

Głównym zadaniem stabilizatora i jego łączników jest ochrona przed nadmiernym przechylaniem się karoserii pojazdu w czasie pokonywania zakrętów. Wzajemne połączenie obu kół sprawia, że ryzyko poderwania wewnętrznego znacznie się zmniejsza. Dzięki stabilizatorowi przyczepność obu kół jest idealna podczas jazdy po zakręcie.

Istotne informacje związane z łącznikami stabilizatora

Wspomniane wyżej zastosowanie sprawia, że stabilizatory i łączniki są poddawane działaniu dość dużych sił i obciążeń. Łączniki stabilizatora są dość cienkie i wykonane z metalu, a czasami z tworzywa. Są one w stanie wytrzymywać eksploatację przez około 60-80 tysięcy kilometrów. Okres ten jest jednak skracany w przypadku agresywnej jazdy po niskiej jakości drogach. Dodatkowo stosowanie niskiej jakości łączników również skraca okres żywotności i wówczas należy dokonywać wymiany nawet co 20-30 tysięcy kilometrów.

W związku z powyższym, o wiele lepszym wyborem są markowe łączniki stabilizatora, które kosztują około 50-100 zł za sztukę. Nawet przy zużyciu tylko jednego łącznika, ich wymiany należy dokonywać parami. Koszt usługi wymiany to najczęściej około 30-60 zł, w zależności od warsztatu, budowy łącznika i stopnia skomplikowania usługi. Warto pamiętać o kontroli i wymianie, aby uniknąć coraz gorszej przyczepności i precyzji prowadzenia samochodu, która może doprowadzić do groźnych sytuacji na drodze.

Polecamy wybrać sprawdzonego mechanika z serwisu: https://fixmycar.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ