Opony niskoprofilowe

Przyjrzyjmy się możliwościom, jakie dają opony niskoprofilowe – ich konstrukcji, a także zaletom i wadom płynącym z jej zastosowania. Nie jest to rozwiązanie zarezerwowane wyłącznie dla ogumienia sportowego. Korzystają z niego również konwencjonalne modele opon, przeznaczone do codziennego użytku.

Skąd wzięła się koncepcja opony o niskim profilu?

Profil, czyli stosunek wysokości do szerokości to parametr, który ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania danego ogumienia. Opony z wysokim profilem cenione są za doskonały komfort jazdy. Nie oferują jednak tak potężnego wsparcia dla mocy auta, jak opony niskoprofilowe. Wystarczy przyjrzeć się przykładowemu modelowi ogumienia tego rodzaju – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, dostępnego na SklepOpon.com. To ogumienie oferowane w rozmiarach o szerokim bieżniku i bardzo niskim profilu. Co mogą zaoferować te opony?

Zdecydowanie warto wspomnieć tu o obecności oznaczenia UHP. Oznacza ono, że są to opony Ultra High Performance – dostosowane do szybkiej jazdy. Zachowują sterowność w trakcie podróżowania z dużą prędkością, a także pozwalają na precyzyjne przeniesienie ruchów kierownicy na nawierzchnię drogi. Oferują również krótszy czas rozpędzania się w stosunku do opon o wysokim profilu. Świetna wydajność i znakomite wsparcie względem sportowej jazdy tworzą wyborne połączenie. Przejdźmy teraz do omówienia cech konstrukcyjnych i kwestii związanych z fizyką jazdy, które sprawiają, że ogumienie niskoprofilowe zachowuje się właśnie w taki sposób.

Profile samochodowe o niskiej wartości to moda, która zawitała do nas współcześnie

Niskie profile opon to najnowszy trend w motoryzacji. Jeszcze nie tak dawno temu na próżno było poszukiwać rozwiązań tego typu wśród modeli do jazdy sportowej i rekreacyjnej. Do dziś produkowane są opony dedykowane do klasycznych pojazdów, w których profil sięga poziomu 80% szerokości. Ogromna wysokość profilu w dawnych czasach nie była dla nikogo zaskoczeniem. Dzisiaj nie ma potrzeby, aby stosować tak wydatne rozmiary, w celu zapewnienia odpowiedniego komfortu jazdy. Rozwój technologiczny pozwala nam na stosowanie znacznie lepszych rozwiązań – w tym bardziej dopracowanych mieszanek elastycznych, które sprawniej radzą sobie z tłumieniem nierówności.

Opony niskoprofilowe – doskonałe dla osób, które pragną podróżować z wysoką prędkością

Wysokość profilu zawsze liczona jest w stosunku do szerokości bieżnika. Czasem zdarza się więc sytuacja, w której rzeczywista wartość wysokości nie odstaje za bardzo od konwencjonalnego ogumienia. Im szerszy jest bieżnik, tym wyższy będzie profil w milimetrach, zachowując swoje oznaczenie procentowe. Powierzchnia styku opony z podłożem również będzie szersza, a siły działające na samochód będą rozkładały się w inny sposób. Opony niskoprofilowe najczęściej przyjmują procentową wartość stosunku wysokości do szerokości bieżnika na poziomie 30%, 35%, 40%. 

Rzadziej można spotkać opony sportowe, które redukują tę wartość do jeszcze niższego poziomu – np. 20%. Takie rozwiązanie sprawia jednak, że opona nie jest w stanie skutecznie wytłumić wszystkich nierówności terenu i dźwięków, jakie generuje jazda. Niski profil nie jest więc propozycją dla osób, które liczą na najwyższy poziom komfortu jazdy. Jednak zdecydowanie jest to popularne rozwiązanie wśród kierowców, którym zależy na wykorzystaniu jak największych możliwości swojego pojazdu.

Jak odczytać profil opony?

Każdy model ogumienia sprzedawany jest w konkretnych rozmiarach. Zapis ten może mieć postać 255/40 R17 – oznacza to, że profil wynosi 40%. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że bieżnik ma szerokość 255 milimetrów (pierwszy parametr), realna wysokość profilu opony wyniesie 10,2 centymetra. Przy zakupie ogumienia zawsze należy sprawdzać rozmiary opon dopasowanych do naszego pojazdu. Jeśli dobierzemy ogumienie o zbyt wysokim profilu, może ono nie zmieścić się w nadwoziu – np. zaczepiać o element błotnika, co grozi uszkodzeniem.

Czy zakup ogumienia niskoprofilowego jest konieczny?

Opony o niskim profilu nie tylko przekładają się na wzrost osiągów, ale także na spadek komfortu jazdy. Jeśli jesteś w stanie poświęcić swoją wygodę na rzecz szybkiej i dynamicznej jazdy z zachowaniem maksimum bezpieczeństwa, zdecydowanie powinieneś wybrać to rozwiązanie. Gdy jednak najczęściej podróżujesz w rodzinnym gronie na dosyć długich dystansach, lepiej postawić na ogumienie wysokoprofilowe.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ