Co ile wymiana rozrządu 1.9 tdi

Silnik wysokoprężny 1.9 TDI to legendarny silnik spalinowy opracowany przez koncern VAG. Został zainstalowany w wielu popularnych modelach i jest uważany za jeden z najlepszych silników. Niekiedy jednak nawet w tak doskonałych silnikach, zachodzi konieczność wymiany rozrządu.

Rozrząd 1.9 TDI: 3 powody do wymiany

Przez prawie 20 lat historii produkcji 1.9 TDI miał kilkanaście modyfikacji o różnych oznaczeniach kodowych. A same silniki o łącznej objętości i pod ogólną nazwą 1.9 TDI różnią się radykalnie: układem napędowym, rodzajem turbiny, stopem bloku i głowicą cylindrów. W zależności od wersji, 1.9 TDI może mieć moc – 90, 110, 115, 130 i 150 KM.

Turbodiesel o pojemności 1,9 litra był instalowany w różnych modelach koncernu VAG, a wersje zbliżone do 90-konnego „przodka” – z wysokociśnieniową pompą paliwową i prostymi wtryskiwaczami, konwencjonalną turbiną i bez dwumasowego koła zamachowego – pozostały w produkcji do 2009 roku. Zainstalowano różne wersje 1.9 TDI na:

  • Audi 80 – 1991-1994.
  • Audi A3 (I, II, Sportback) – 1996-2010.
  • Audi A4 (В4, В5, В6, В7) – 1995-2008.
  • Audi A6 (C4, C5) – 1994-2005.
  • VW Golf (III, IV, V, Plus) – 1993-2009.
  • VW Polo – 2001-2009.
  • VW Passat (В4, В5, В6) – 1993-2008.
  • VW Sharan – 1995-2010.
  • VW Touran – 2003-2010.
  • Skoda Fabia (I, II) – 2000-2010.
  • Skoda Octavia (I, II) – 1996-2010.
  • Skoda Superb (I, II) – 2001-2010.
  • Skoda Roomster – 2006-2010.
  • Seat Alhambra 1996-2010.
  • Seat Altea – 2004-2010.
  • Seat Ibiza (II, III, IV) – 1996-2009.
  • Seat Leon (I, II) – 1999-2012.

90-konna modyfikacja centrali z klasyczną pompą wtryskową i turbiną z zaworem obejściowym stała się punktem odniesienia w swojej klasie: przyspieszenie do 100 km/hw mniej niż 15 sekund i zużycie paliwa 5,5 litra na 100 kilometrów. A także – bezproblemowy zimny start w wersjach z systemem bezpośredniego wtrysku oraz niezawodność samej konstrukcji. Jeśli chodzi o niedociągnięcia, w autach niższej klasy właściciele narzekają na głośną, typowo „dieselową” pracę silnika. W celu zmniejszenia drgań producent wyposażył silnik w poduszki jako elementy nośne komory silnika.

Pod względem eksploatacji i typowych usterek już pierwsze wersje 1.9 TDI są uważane za bardzo odporne. Silnik zaczyna wykazywać pierwsze oznaki zmęczenia po około 300 tys. km. Właściciel może się o tym przekonać po zwiększonym wypaleniu oleju, dymie z rury wydechowej podczas spalania. Moc nieznacznie spada, olej zaczyna przepływać przez uszczelki olejowe i uszczelki. Późniejsze wersje silnika są mniej niezawodne i trwałe, ale w porównaniu z nowoczesnymi dieslowskimi silnikami spalinowymi – wzorowe. Zazwyczaj właściciele mają do czynienia z kilkoma typowymi problemami dla danego ICE.

Zużycie zaworu EGR ( zawór recyrkulacji spalin). Problem objawia się zadymionym działaniem silnika, rzadziej – głuchym hukiem spod maski. Sytuację tę rozwiązuje eliminacja powiązanych usterek i wymiana samego zaworu EGR. Innym powodem niezwykle głośnej pracy silnika są zużyte hydrauliczne popychacze zaworów.

Jeśli kierowca usłyszy charakterystyczne metaliczne dzwonienie po wyłączeniu silnika, oznacza to, że koło zamachowe z podwójnym sprzęgłem się zużyło. Rzadziej, ale zdarza się, że na biegu jałowym słychać dzwonienie zużytego koła zamachowego. Będziemy musieli wymienić cały zestaw sprzęgła. Nagła utrata ciągu przez silnik jest oznaką „gaśnięcia” turbiny. W najgorszym przypadku turbosprężarkę można wymienić. Kolejnym dużym kosztem jest wymiana wałka rozrządu. Blokada rozrządu 1.9 TDI zużywa się przy mniej więcej tym samym przebiegu – 300 tys. Km. Można ten problem rozwiązać tylko poprzez wymianę tej części. Serwisanci zalecają połączenie takiej naprawy z wymianą podnośników hydraulicznych.

Blokada rozrządu 1.9 TDI

Pierwszym krokiem jest oczyszczenie zabezpieczenia paska rozrządu. Kolejnym elementem jest usunięcie prawego pasa i zdjęcie plastikowego zabezpieczenia pod nim. Zdejmij stary pasek napędowy. Pasek jest luźny, widać na nim pęknięcia. Aby go usunąć, musisz zablokować automatyczny napinacz. 

Zobacz potrzebne narzędzie w sklepie internetowym https://www.narzedzia-esklep.pl/blokada-rozrzadu-vw-19-tdi-p7693

W napinaczu znajdują się dwa otwory i jeden w korpusie. Za pomocą gwoździa bez łba, wygiętego na literę g i długim końcem wydłużonej aluminiowej rurki, drugim końcem połącz go między otworami. W takim przypadku napinacz należy dokręcić kluczem 15, aż te otwory się pokryją. Następnie należy pociągnąć pasek napędowy od dołu i przekręcić bloczek kolanowy. wałek – cztery śruby na 12. Następna w kolejce jest plastikowa osłona rozrządu. Przekręć plastikowe zabezpieczenie. Aby uzyskać pełny dostęp do paska rozrządu, należy podnieść silnik i zdjąć górne mocowania. Następnie potrzebujesz specjalnego narzędzia do zablokowania napędu rozrządu i kolan. Poluzuj rolkę napinacza paska rozrządu. Następnie wystarczy założyć nowy pasek rozrządu.

[Głosów:45    Średnia:2.3/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ