Dopasowanie opon do felg

Licząca przeszło 130 lat historia motoryzacji, przyjmując jako pierwsze auto konstrukcję Carla Benza z 1885 roku, to ciągłe zmiany i modyfikacje nie tylko jednostek napędowych, hamulców, zawieszenia i karoserii, ale też ogumienia czy felg. Postęp w jednej dziedzinie wymuszał na inżynierach szukania nowszych rozwiązań przy projektowaniu i produkcji innych podzespołów. I choć samochody sprzed stu i więcej lat sylwetką czy proporcjami mogą przypominać modele współcześnie spotykane na drogach, to niewiele je łączy.

Opony

Coraz wydajniejsze jednostki napędowe i tym samym szybsze auta wymagały zmian w konstrukcji i wielkości ogumienia. Najbardziej widać to na profilu, czyli procentowej wartości oznaczającej stosunek wysokości opony do jej szerokości. Pierwszym przełomem było pojawienie się ogumienia o takiej samej szerokości i wysokości boku. Lata 60 i 70. XX stulecia to czas, kiedy zaczęły na szerszą skalę pojawiać się opony o niższym profilu. Wtedy też, do lat 80. minionego wieku, standardem był profil 80, czyli wysokość boku opony była równa 80 procent jej szerokości. Dziś zaś w samochodach osobowych profil mieści się między 15 a 70. Najniższe to ogumienie do super samochodów, poruszających się prędkościami przeszło 300 km/h.

Komfort i bezpieczeństwo

Im szersza opona, tym lepszy kontakt z podłożem i tym samym lepsza przyczepność zarówno podczas jazdy, jak również podczas hamowania. Jednak zbyt szerokie ogumienie o niskim profilu to także wady, jak niższy komfort jazdy (zwłaszcza na drogach o średniej i marnej jakości) oraz wyższe opory toczenia, przekładające się na poziom zużycia paliwa. Ponadto w sytuacjach ekstremalnych, np. podczas jazdy na zabrudzonej lub (i) mokrej nawierzchni, węższe opony pozwalają na lepszą sterowalność – są bezpieczniejsze. Węższe opony są też mniej podatne na aquaplaning – lepiej odprowadzają wodę.

Kompromis

Wypuszczając nowy model pojazdu, producenci określają rozmiar opon i felg do danej wersji silnikowej. Jest to kompromis między zachowaniem na drodze, zużyciem paliwa i komfortem. Dlatego najbezpieczniej jest zmieniać opony na takie, jakie rekomenduje producent auta (informacje o rozmiarze, indeksie prędkości i indeksie nośności można znaleźć w książce serwisowej i na tabliczkach znamionowych). Zdarza się, że ten sam mode auta, szczególnie widać to na przykładzie marek premium, homologowany jest z dwoma lub trzeba rozmiarami opon i obręczy – większe felgi dostępne są za dopłatą.

W praktyce okazuje się, że można zamontować inne ogumienie oraz felgi od zalecanych, stosując się do kilku wytycznych. Pierwszą jest wysokość koła złożonego z obręczy i napompowanej do zalecanej wartości opony – średnica zewnętrzna może odbiegać od +1,5 procent do -2 procent. Przekroczenie grozi między innymi przekłamaniami szybkościomierza oraz niestabilną pracą ABS, ASR czy ESP.

Chcąc zmienić rozmiar opon lub (i) wielkość felg, warto korzystać z kalkulatorów, które można znaleźć na stronach producentów opon lub specjalistycznych sklepów. Wpisując rozmiar opon i felg rekomendowany przez producenta, można szybko dobrać zamiennik (wartości skrajne uznaje się za warunkowe).

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ