Pasek rozrządu dobrej jakości podczas swojego technicznego żywota jest wstanie pokonać dystans zbliżony do jednego okrążenia kuli ziemskiej. Ton on napędza wałek lub wałki rozrządu, w zależności od rodzaju jednostki napędowej. Pasek ma więc odpowiedzialne oraz ciężkie pod względem pracy zadanie do wykonania. Rocznie w samej Europie wymienia się ponad 40 mln pasków rozrządu.
Wygięcia, pęknięcia, uszkodzenia
Pasek rozrządu to stosunkowo ciche, pozbawione wibracji rozwiązanie, które pozwala zsynchronizować pracujące zawory z resztą jednostki napędowej. Współczesne silniki to w większości konstrukcje typu kolizyjnego, w których zawory oraz tłoki są zlokalizowane bardzo blisko siebie. Dlatego też niesprawny technicznie pasek rozrządu może doprowadzić do uderzenia tłoka w otwarty zawór, co z kolei spowoduje jego wygięcie oraz pęknięcie tłoka, a w efekcie spowoduje poważną awarię jednostki napędowej. W przypadku silników tzw. bezkolizyjnych sytuacja wygląda podobnie, ponieważ bez względu na typ jednostki napędowej uszkodzony pasek rozrządu prowadzi do unieruchomienia samochodu.
V i Multi V
Współczesne paski rozrządu obsługują nie tylko rozrząd, ale również bardzo często pompy wtrysku, pompy wody oraz inne dodatkowe urządzenia. Obecnie paski typu Multi V oraz paski napędu wyposażenia dodatkowego to już standard w samochodach sprzedawanych od końca lat 90. XX wieku. Takie rozwiązanie gwarantuje lepszą niezawodność oraz większą wytrzymałość na obciążenia niż było to w przypadku stosowanych kiedyś pasków rozrządu typu V. Jednak każde rozwiązanie ma swoje plusy oraz minusy.
Powszechne zastosowanie wspomagania kierownicy oraz klimatyzacji we współczesnych samochodach sprawiło, że pasek typu Multi V był odpowiedzialny również za poprawne działanie wyposażenia dodatkowego auta. Uszkodzenie takiego paska może więc prowadzić nie tylko do trwałego uszkodzenia silnika, ale również awarii alternatora oraz wspomagania kierownicy, a w drastycznych sytuacjach pasek może również przedostać się do układu rozrządu. Widać więc gołym okiem, jak ważna jest regularna i częsta wymiana paska w samochodzie – przekonuje specjalista od pasków rozrządu w sklepie iParts.pl.
Pasek wymaga systematycznej wymiany
Paski rozrządu Multi V pracują naprawdę w trudnym środowisku, któremu nie obcy jest brud, wilgoć czy też olej. O ile współczesne samochody są coraz lepiej wyposażone, o tyle pasek rozrządu ma coraz trudniejsze i cięższe zadanie do wykonania. Pamiętajmy o okresowym wymianie paska mniej więcej co 60-120 tys. km. Oczywiście, żywotność paska nie zależy wyłącznie od przejechanych kilometrów, ale również od wielu innych czynników. Warto to mieć na uwadze.