Filtry cząstek stałych DPF

Filtry cząstek stałych to elementy wykorzystywane w układzie wydechowym, odpowiedzialne za filtrowanie wydostającego się z pojazdu powietrza. Przechodząc przez strukturę filtra, zostaje ono oczyszczone z różnych zanieczyszczeń, spalin, brudu, pyłków oraz szkodliwych związków. Powodów do stosowania filtrów cząstek stałych jest wiele, wśród nich znajdują się względy ekologiczne. Poniżej udzielamy kilku podpowiedzi dla osób zainteresowanych zakupem filtra cząstek stałych – dowiesz się m.in. jak poradzić sobie w sytuacji zapchania filtra.

Filtry DPF – redukcja emisji zanieczyszczeń

Filtr cząstek stałych DPF to rodzaj filtru stosowany w celu zatrzymania lub redukcji emisji cząstek stałych, powstających w czasie pracy silnika. Cząstki te są szkodliwe dla środowiska naturalnego, w tym dla człowieka. Przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza, a także mogą wywoływać choroby cywilizacyjne – takie jak astmę oraz inne choroby w obrębie układu oddechowego. W składzie emitowanych cząstek znajduje się najczęściej węgiel, resztki paliwa, resztki oleju, tlenki siarki, metalu, woda i siarczany.

Filtry DPF to jedne z najchętniej wybieranych obok filtrów FAP. Niestety, ich minusem jest fakt, że ulegają od czasu do czasu zapchaniu i należy je oczyścić bądź też wymienić na nowe. Jest to istotne, gdyż zapchany filtr może nie tylko zwiększyć emisję cząstek stałych, ale również doprowadzić do uszkodzenia całego układu wydechowego.

Filtr zapchany – i co teraz?

Wystarczy zastosować najpopularniejsze metody jego oczyszczenia, udać się do punktu serwisowego w celu jego regeneracji bądź też kupić nowy filtr. Niektórzy decydują się również na usunięcie filtra, jednak rozwiązanie takie jest niezgodne z prawem. Ponadto, po usunięciu filtra konieczne może okazać się przeprogramowanie elektroniki samochodowej, lub nawet instalacja specjalnego, dodatkowego oprogramowania.

Regeneracja filtra DPF może zostać przeprowadzona na trzy różne sposoby. Rozwiązaniem najprostszym jest tak zwane samooczyszczenie filtra – czyli regeneracja pasywna. Na czym polega? Na spalaniu sadzy w wysokich temperaturach – rzędu 600 stopni C. W tym celu wystarczy doprowadzić silnik do wysokich obrotów – na przykład podczas jazdy po autostradzie – i utrzymać ten stan przez dłuższy czas. Drugi sposób to regeneracja aktywna – w tym celu konieczne jest wykorzystanie komputera silnika, który pozwoli doprowadzić do odpowiedniej temperatury, w której sadza zostanie zniwelowana.

Trzecie rozwiązanie to regeneracja wymuszona, stosowana gdy filtr jest w wyjątkowo złym stanie. Wówczas, należy udać się do punktu serwisowego, którego pracownicy przywrócą sprawność filtra – nawet do 70 % jego początkowej wydajności.

Jak obniżyć eksploatację filtra cząstek stałych?

Najlepszym sposobem na zachowanie filtra w dobrym stanie jest jego prawidłowa eksploatacja. Przede wszystkim – jego stan zależy od stanu silnika, dlatego należy dbać, by główny element napędowy pozostał w dobrej kondycji. Należy też regularnie dokonywać wymiany oleju oraz kontrolować jego poziom.

Warto także zwrócić uwagę na jakość użytkowanego paliwa – powinno być wysokiej jakości. Im mniej zanieczyszczeń i składników niepożądanych, tym lepiej będzie funkcjonował filtr. Warto także unikać nadmiernego dodawania gazu podczas pracy na niskich obrotach, a w czasie podróży po autostradzie – osiągać wysokie obroty, na których filtr zostanie samoczynnie oczyszczony.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ