Metalowe osłony silnika, kiedy warto

Osłona silnika to część samochodu, która nie należy do standardowego wyposażenia. Często nawet auta wyjeżdżające prosto z salonu nie posiadają elementów chroniących silnik przed uszkodzeniami. Czy warto wobec tego, zdecydować się na montaż dodatkowego elementu? Zdecydowanie tak!

Współczesne samochody to bardzo skomplikowane konstrukcje – składają się z licznych, elektrycznych i elektronicznych podzespołów, które bardzo łatwo uszkodzić. Ich żywotność mogą skrócić: zwykły kurz, błoto i woda z kałuży.

Najczęstsze usterki pojazdu, który nie posiada osłon silnika

Częstym uszkodzeniom ulegają też miska olejowa i alternator. Niezależnie od tego, po jakich drogach się poruszamy, zawsze istnieje duże prawdopodobieństwo, że trafimy na kamień, wystający korzeń lub zbyt wysoki próg hamowania, czego skutkiem może być usterka miski olejowej. Oczywiście większe prawdopodobieństwo trafienia, na wymienione wyżej przeszkody, zachodzi na nawierzchniach z licznymi koleinami. A te, jak wiemy, na polskich drogach jest bardzo częstym zjawiskiem.

Jeśli chodzi o alternator, najczęstszym powodem jego uszkodzenia jest z kolei, zalanie np. poprzez wjechanie w sporych rozmiarów kałużę.

Koszty naprawy każdej z tych usterek wynoszą od 500 do ponad 1000 zł. Dlatego właśnie, tak ważne jest odpowiednie zabezpieczanie elementów podwozia. Decydując się na kupno osłony silnika możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy, jak również, nerwów.

Zalety osłony pod silnik

Osłona pod silnik ma bardzo wiele funkcji, przede wszystkim, zabezpiecza komorę silnika przed mechanicznymi uszkodzeniami takimi jak kamienie, czy wystające korzenie oraz zmniejsza wpływ czynników atmosferycznych na elektryczne i elektroniczne podzespoły auta.

Tak jak już wspomnieliśmy, osłona silnika zabezpiecza również dolną komorę silnika i miskę olejową przed uszkodzeniami powstałymi w wyniku uderzenia o podłoże.

Kolejną zaletą osłony silnika jest ochrona przed zwierzętami np. kunami, które wchodzą pod samochód w poszukiwaniu ciepła.

Dobrze zamontowana osłona silnika wycisza też odgłosy jazdy, co ma wpływ na komfort podróżowania.

Rodzaje osłon silnikowych

Osłony plastikowe

Istnieją dwa rodzaje osłon chroniących silnik przed uszkodzeniami – plastikowe i metalowe. Osłony syntetyczne są bardziej powszechne, tańsze i łatwiejsze w montażu. Ich niska cena idzie jednak w parze z jakością – nie są zbyt trwałe, często się łamią – jeśli tego nie zauważymy, mogą nawet uszkodzić samochód.

Główną funkcją tego typu osłon jest ochrona przed kurzem, wodą i kamieniami. Osłony z plastiku dobrze sprawdzają się w małych samochodach. Na pewno, nie powinni decydować się na nie, właściciele samochodów off roadowych.

Rynkowa oferta osłon silnika jest bardzo urozmaicona, oprócz tych oryginalnych, można spotkać również ich tańsze zamienniki, dostępne już za kilkadziesiąt złotych. Jednak jeśli decydujemy się na zakup plastikowych osłon, warto zainwestować w te droższe. Przede wszystkim, zwróćmy uwagę na tworzywo, z jakiego je wykonano – najlepiej żeby było to tworzywo HDPE, które jest odporne na środki chemiczne i zmiany temperatur. Średni koszt plastikowych osłon wynosi 200-400 zł.

Osłony metalowe

Metalowe osłony silnika są trochę droższe, ale za to solidniejsze i trwalsze. W porównaniu z plastikowymi, na pewno, lepiej i dłużej zabezpieczają silnik przed mechanicznymi uszkodzeniami. Decydując się na metalowe osłony mamy pewność, że będą nam służyły przez kilka dobrych lat. Ich cena jest prawie dwa razy większa (ok. 600-700 zł) niż plastikowych osłon, ale możemy być pewni, że z czasem nie będziemy żałować tego wydatku. Metalowe osłony mają zwykle ok. 2-3 mm grubości. Warto je montować, przede wszystkim, w dużych autach, które jeżdżą w trudnych warunkach.

Osłony stalowe

Istnieje jeszcze trzeci rodzaj osłon silnika, które wykonane są ze stali. Ten typ osłon jest równie trwały jak osłony metalowe, jednak ich dodatkową zaletą jest możliwość rozszerzenia osłony pod inne elementy np. na skrzynię biegów. Stalowe osłony silnika są produkowane pod konkretny model auta, co wiąże się z wyższą ceną. Jednak ich koszty są podobne do cen metalowych osłon silnikowych. Za stalowe osłony silnika i skrzyni biegów, w przypadku średniej wielkości auta, zapłacimy już ok. 900 zł.

Jaką osłonę silnika wybrać?

Przed zakupem warto upewnić się, czy wybrana przez nas osłona, jest ściśle dopasowana do marki i modelu naszego pojazdu. Ważne też, żeby zwrócić uwagę na rocznik i wersję silnika, od których zależy kształt osłony. Dlatego unikajmy uniwersalnych osłon silnikowych – istnieje spore ryzyko, że nie będę pasowały do naszego auta.

 

[Głosów:2    Średnia:4.5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ