Powojenne samochody Volkswagena to nie tylko garbusy. Po zakończeniu II Wojny Światowej wzmożono produkcję samochodów w fabryce Volkswagena. I nie tylko tam, ponieważ auta, które miały tam swoje początki, zaczęto produkować również w innych częściach Niemiec, a także Europy, a następnie świata. Nie inaczej stało się z legendarnym dziś Volkswagenem Transporterem.
Powojenna produkcja samochodów marki Volkswagen
Zapotrzebowanie na auta po II Wojnie Światowej było ogromne. Gdy produkcja Volkswagenów garbusów prężnie się rozwijała, pojawił się nowy pomysł na stworzenie samochodu dostawczego. Jak się okazuje, nie było to specjalnie szczegółowo zaplanowane działanie. Wszystko zaczęło się od jednej przypadkowej osoby, której zadaniem był import garbusów do Holandii. Po wkroczeniu do fabryki Volkswagena Ben Pon (bo tak nazywała się ta osoba) postanowił przedstawić swój własny pomysł na zmodyfikowanie garbusa. Mianowicie miał się on stać minibusem. Pomysł się spodobał, w końcu zapotrzebowanie na auta, szczególnie takie, w których można z łatwością przewozić własne dobra i rodzinę było ogromne. Dlatego też Volkswagen Transporter wpasowywał się idealnie w ówczesne potrzeby ludności.
Volkswagen Transporter – 1 generacja
Pomysł Ben’a Pon’a powstał w 1947 roku, a już w 1949 roku powstały prototypy najbardziej zbliżone do efektu końcowego. W1950 roku samochód był gotowy do sprzedaży. Już przedstawione prototypy wskazywały na to, że Volkswagen Transporter będzie posiadał różne wersje. Był to minibusik, samochód dostawczy oraz specjalny.
Auto o nazwie Bulli, która pochodziła od słów Bus Lieferwagen, stworzone zostało przy pomocy podwozia Garbusa. Umieszczono w nim natomiast wzmocnioną płytę podłogową. VW T1 miał silnik benzynowy, którego maksymalna moc wynosiła 54 KM a pojemność 1,6 litra. Co jednak najważniejsze, Bulli mógł przewieźć załadunek wynoszący nawet 750 kg. Było to jego ogromną zaletą.
Volkswagen Transporter – 2 generacja
Każdy kolejny Bulli różnił się od poprzedników w jakiś sposób pod względem designu. Nie mniej w VW T2 wprowadzono najmniejszą ilość zmian. Jego wygląd różnił się od poprzednika – zmieniono, chociażby przednią szybę na jednoczęściową. Natomiast reszta pozostała raczej bez zmian. Co jednak ciekawe, od roku 1979 produkcja Volkswagena Transportera przeniosła się z Niemiec do Meksyku, a następnie 1997 roku do Brazylii. Tam też odbywała się produkcja Volkswagena Kombi posiadającego silnik napędzany etanolem.
Volkswagen Transporter – 3 generacja
Trzecia generacja VW Transportera pojawiła się w momencie, gdy produkcja VW T2 została przeniesiona do Meksyku. Pod względem designu auto to już nieco odbiegało od swoich poprzedników. Przede wszystkim zniknęły wszelkie zaokrąglenia, a ich miejsce zajęły kanciaste kształty. Silnik nadal znajdował się z tyłu samochodu. Zainstalowano jednak lepsze chłodzenie.
Volkswagen Transporter – 4 generacja
Nowy VW T4 już niewiele miał wspólnego z jego pierwszą wersją. Jego design był o wiele bardziej nowoczesny tak jak i zmiany w nim wprowadzone. Silnik przeniesiono z tyłu samochodu na sam przód. Volkswagen Transporter czwartej generacji zyskał również napęd na przednie koła. Dzisiaj bardzo dobrze kojarzymy to auto z polskich dróg. Dla wielu osób jest ono niezastąpione pod względem wygody, jaką daje pod względem transportu towarów.